onsdag den 16. januar 2013

Genreskrivning i dansk

En stor del af dansk handler naturligvis om at kende til de forskellige genrer. I den forbindelse synes jeg, at det giver god mening at arbejde med at skrive i de forskellige genrer, herunder at skrive en genre om til en anden. Hvis eleverne kan skrive i en genre, så har de også forstået genren!

Jeg vil gerne give et eksempel på en enkel skriveopgave, som jeg bruger på  FED-niveau.

Nyhedsartiklen på FED-niveau
Indledningsvis arbejder jeg med hæftet Læs og skriv i genrer. Skrivekursus i nyhedsartikler af Maj Finnemann Schultz. Her gives en ganske god introduktion til den trekantede nyhedsartikel. Som afslutning på dette, beder jeg eleverne om at lave denne skriftlige opgave: "Brug sangen af Sys Bjerre som inspiration til en nyhedsartikel. Du skal opbygge den som en trekantet nyhedsartikel, og du skal opfinde nogle kilder. Husk også vinkling". Inden eleverne går i gang med at skrive, laver vi som regel en brainstorm på tavlen over mulige vinkler på historien.




Hvis ikke man er så vild med Sys Bjerres sang, så kan novellen En flinker fyr af Pia Juul også bruges som inspiration til en nyhedsartikel.

På g-niveau plejer jeg også at bede eleverne skrive et knækprosa-digt, når vi arbejder med lyrik. Det gør jeg, fordi jeg har erfaring med, at knækprosa kan være en lidt uhåndgribelig genre (meget uforståeligt!). De forstår genren bedre, når de selv har formuleret sig i den. Først læser vi et knækprosa-digt af Vita Andersen, vi taler om genretræk, og sluttelig beder jeg beder dem skrive et knækprosa-digt om at gå i skole.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar