torsdag den 24. januar 2013

Om fremtidens fleksible skole...

Sidste uge havde jeg en god snak med en kollega om fremtidens skole. Dette web2,0 kursus har virkelig åbnet mine øjne for, hvordan fremtidens skole måske ser ud. En ting er jeg helt sikker på: Det er med at hoppe på IT-bølgen hurtigst muligt, for det kommer kun til at gå hurtigere! Når jeg eksempelvis ser mine børn på 2 og 4 år betjene en Ipad, så kan jeg fornemme, hvad fremtiden bringer. Der vil uden tvivl være høje IT-krav til deres generations lærere..

Min søn har været syg denne uge, og det har gjort, at jeg har haft mange tanker om, hvordan man kan omtænke undervisningen. Der har været behov for en mere fleksibel undervisning,  hvor jeg ikke har behøvet at være fysisk til stede hele tiden. Og jeg er ikke i tvivl om, at denne online-undervisning er fremtiden!
Jeg har i denne uge brugt Google Docs, som jeg virkelig ELSKER. Det tog mig ca. et kvarter at lave disse opgaver, som eleverne skulle besvare, mens jeg kørte hjem til min syge søn.




Se opgaverne live på dette link:
https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFRqXzlFUnd0VzNhYnlGc0tiMnVBOXc6MQ#gid=0


Besvarelserne lå på min Google konto, da jeg kom hjem :-)

Der er virkelig mange muligheder med web2,0 i forhold til at tænke fleksibel uddannelse. Jeg tænker også på, hvordan skolerne årligt bruger mange resurser på vikarer. Hvis alle lærere kunne udtænke online undervisning ved planlagt fravær, så kunne man spare mange resurser (og måske lave bedre undervisning)!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar