torsdag den 14. februar 2013

Min top 5

Jeg har i løbet af det sidste halve år afprøvet en del web2,0 programmer. Mange af programmerne er meget anvendelige i forhold til min undervisning, men der er også nogen, som jeg ikke kan forestille mig fungerer. De fem bedste programmer er for mig:  

1. Google Formular

Jeg bruger disse spørgeskemaagtige formularer til næsten alt. Jeg laver grammatikopgaver, tekstopgaver og evalueringopgaver. Jeg ELSKER simpelthen Google Formular. Det er dejligt nemt at lave statistik over de opgaver, som eleverne har besvaret. For at se eksempler på Google Formular i anvendelse, så se disse links:

https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dGd2NzFiZTlTWVFIZ0pHMURqN0VodEE6MQ#gid=0


https://docs.google.com/spreadsheet/viewform?formkey=dFRqXzlFUnd0VzNhYnlGc0tiMnVBOXc6MQ#gid=0


2. Screencast-O-Magic


Programmet er helt nyt for mig, men jeg har allerede brugt det nogle gange. Eksempelvis har jeg lige rettet 20 stile og kommenteret dem ved hjælp af Screencast-O-Magic (der kommer mere om det senere). Programmet er virkelig nemt at bruge, og det eneste problem er, at videoen bliver utydelig, når den oploades på bloggen (og min kære IT-ekspert, min mand, kan ikke hjælpe mig her). For at se et eksempel på Screencast-O-Magis i anvendelse, så se videoen her:





3. Glogster

Glogster er et fantastisk program i forhold til at lave digitale plancher. Jeg elsker, når eleverne laver opgaver, hvor kreativitet og fagligt indhold supplerer hinanden. Desuden mener jeg, at vi skal gøre alt hvad vi kan for at synliggøre det arbejde, vi laver i hverdagen. Plancher og lignende skal ud og pryde væggene på skolerne, så eleverne kan få inspiration fra hinanden.  For at se et eksempel på Glogster i anvendelse, så se dette link:

http://www.glogster.com/lektieklassen/camilla-line-a/g-6l1d98463o3e8mnb0u0s5a0

4. Wallwisher

Walwisher er en en væg, hvor alle, der har linket, kan lægge tekst eller billeder på. Jeg elsker sådanne programmer, hvor man ikke skal have brugernavn eller kode for at kunne bruge det. Jeg bruger det både til vidensdeling (eksempelvis skriver alle deres holdning til et emne på væggen) og til at samle op på elevernes arbejde. For at se et eksempel på Wallwisher i anvendelse, så se dette link:

http://wallwisher.com/wall/zkhaplz8p0


5. Prezi

Prezi er et præsentationsprogram som kan anvendes som et alternativ til Power Point. Det smarte ved Prezi er, at der mange mange muligheder i forhold til at gøre layoutet spændende ved at integrere billeder, lyd- og videofiler. At anvende Prezi giver en mere indbydende præsentation, synes jeg.  For at se et eksempel på Prezi i anvendelse, så se dette link:  

http://prezi.com/uuyjkzjow3jt/untitled-prezi/?kw=view-uuyjkzjow3jt&rc=ref-30143807

Ingen kommentarer:

Send en kommentar