torsdag den 11. april 2013

Programmer til at lave online tests

Jeg har længe ledt efter et program, hvor jeg kan lave mine egne tests og opgaver. Næste år skal vi arbejde endnu mere netbaseret, og jeg mangler et redskab til at lave grammatikopgaver. Det program, jeg leder efter, må gerne ligne Google Formular lidt, men jeg vil gerne have, at eleverne kan se,om de har svaret korrekt, når de er færdige. Det kan de nemlig ikke med Google Formular, hvilket er et kæmpe minus.

Jeg har fået kendskab til to programmer på nettet, hvor man kan lave sine egne opgaver. Det ene program hedder Learn Click, og det fungerer rigtig godt. På forsiden kan man se og afprøve forskellige tests lavet med programmet, eksempelvis denne:





Jeg fik en prøveadgang, og på nul komma fem fik jeg lavet min egen test. Det er meget simpelt! Jeg fik dog ikke afprøvet, hvordan man deler de forskellige tests. Ulempen er, at man skal betale for adgang. Det koster ikke så meget - kun 1,59 dollars om måneden - men jeg er ikke så meget for de programmer, man skal betale for. Som regel skal der altid betales nogle ekstra beløb, når man først er blevet bruger... Har I erfaring med Click Learn?

Det andet program hedder Easy Test Maker. Det er et gratis program, hvor man også kan lave egne tests. Programmet var dog ikke helt så simpelt at anvende og heller ikke så visuelt indbydende som Learn Click.
Jeg kunne heller ikke se de korrekte svar. I kan se mit forsøg med Easy Test Maker her:





Faktisk fangede Easy Test Maker overhovedet ikke min interesse. Google Formular kan det samme, og så kan jeg vel bare fortsætte med at anvende Google Formular. Her kan eleverne bare ikke se, om de har svaret korrekt... Min ide er nemlig, at eleverne fremover skal lave grammatik digitalt, således de med det samme kan finde ud af, om de har svaret korrekt. De opgaver eleverne synes er svære, kan de skrive på en online-væg (eksempelvis i padlet eller linoit), hvorefter vi til slut snakker om problemopgaverne.

Har I nogen erfaringer med Learn Click eller Easy Test Maker? Eller kan I anbefale lignende programmer?

2 kommentarer:

  1. Nope. Ingen erfaringer med nogen af dem. Men jeg har leget lidt med Quizdini, du skrev om. Lavet en test i SI-enheder. Den vil også være fin til tests i navngivning i kemi, beregningsopgaver og mere i den stil. Så tak for godt tip til den :)

    SvarSlet
  2. Jeg er en kæmpe fan af Quizdini :-) Min kollega, som underviser i naturvidenskab, har netop spurgt om nogle ideer til, hvordan web2 kan anvendes i naturvidenskab. Jeg vil da give dine ideer videre :-)

    SvarSlet