mandag den 3. juni 2013

Refleksioner over mit didaktiske design (mobil læring)

Jeg har nu fået gennemført det didaktiske design, som jeg har lavet i forbindelse med kurset mobil læring. Helt ærligt så må jeg konstatere, at det har været svært at få integreret mobilen så meget, som jeg gerne ville. Faktisk har jeg også selv haft lidt svært ved at gennemføre kurset ved blot at bruge mobilen (eksempelvis sidder jeg i skrivende stund ved min computer...). Jeg har dog fået nogle erfaringer med, hvilke programmer der fungerer på mobilen:  

Socrative

Jeg har brugt programmet Socrative  til at repetere væsentlige begreber inden for danskfaget. Inden jeg gik i gang var jeg lidt skeptisk, fordi programmet lød meget kryptisk. Jeg må dog indrømme, at det var ganske simpelt i praksis. Kursisterne var logget på Socrative med deres mobil (enkelte brugte computeren), og jeg sad med min computer og stillede spørgsmål og fulgte med de i deres svar. Jeg skal helt sikkert bruge Socrative igen, da det fungerer rigtig godt på mobilen. Først og fremmest tror jeg, at det skyldes layoutet i Socrative. Det er simpelt sat op, og bogstaverne er ret store.



Dropboks 

Igennem hele forløbet har jeg brugt dropboks til at distribuere opgaver til eleverne. Det virker helt fantastisk, når eleverne henter opgaverne ned fra min blog. Kursisterne giver udtryk for, at det fungerer, når de blot kan skrive svarene på de spørgsmål, som bliver stillet på papiret. I kan se et eksempel her. Jeg har desværre ikke brugt mobilen til at dele min dropboks. Der fungerer godt for mig, at eleverne bruger min elevblog, og jeg finder det unødvendigt, at de får adgang til (dele af) min dropboks. ´


Quizdini

Jeg har flere gange brugt Quizdini til at repetere den danske grammatik. I kan se forskellige opgaver her:




De forskellige spil i Quizdini fungerer rigtig godt på mobilen, hvilket nok også skyldes layoutet. Jeg tror simpelthen, at layoutet har afgørende betydning for, om de enkelte programmer fungerer på mobilen. 



Padlet: 

Kursisterne brugte Padlet til at brainstorme over mulige vinkler til en artikel (jeg havde ugen inden opdaget, at det var de færreste, som havde forstået begrebet). Jeg havde egentlig proklameret i mit didaktiske design, at jeg ville forsøge mig med Mindmeister, men jeg må indrømme, at jeg ikke magtede at sætte mig ind i et nyt og ukendt program og introducere det for eleverne i den sidste undervisningsuge. Derfor valgte jeg Padlet, da kursisterne allerede har brugt det flere gange.  I kan se et eksempel på en væg lavet i Padlet herJeg synes ikke, at programmet er fungerer super godt på mobilen. Der er for mange detaljer og bogstaverne er for små. 

Min konklusion på forløbet må således være, at layoutet har afgørende betydning for, om mobilen kan anvendes. Quizdini og Socrative fungerer godt, og jeg forestiller mig, at Popplet og Todays Meet også kan fungere på mobilen.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar