fredag den 19. juli 2013

Hjælp til læse- og notatstrategier

I nogle af de første undervisningstimer plejer jeg som regel altid at arbejde med notatteknik. Jeg oplever generelt, at mange af kursisterne har ekstremt dårlige læse- og notatstrategier. De er simpelthen vant til smække benene op i sofaen og skimme teksten samtidig med, at de ser fjernsyn, drikker cola og ryger en smøg (ja, nu overdriver jeg nok, men I kan vel genkende billedet?!?). Næste år vil jeg, som jeg plejer, starte med at arbejde med studie- og notatteknik. Jeg plejer at introducere rollelæsning, da det er en glimrende måde at forstå svære tekster i grupper. I det kommende skoleår vil jeg også bruge PDF-Xchange Viewer til at arbejde med notatteknik.  Jeg tænker, at vi skal arbejde på denne måde:

1. Før læsning (på klassen)
Se på tekstens ydre komposition. Hvilken genre er teksten? Hvad kan den handle om?

2. Under læsning (individuelt)
Læs teksten igennem første gang. Brug PDF-Xchange Viewer til at markere nøgleord i teksten med en farve. Skim herefter teksten igennem igen. Brug nu tjenesten til at lave små overskifter undervejs.

3. Efter læsning (individuelt, makkerpar eller grupper)
Besvar spørgsmålene til teksten.


Margit Gade har på sin hjememside præsenteret en ny app, som man også kan bruge til at arbejde med tekstlæsning i årets løb. Appen hedder RwR, hvilket er en forkortelse for Reflection while reading. Som navnet antyder, hjælper denne app eleverne med at reflektere over, hvad de læser.  Den er bygget op over følgende spørgsmål, som eleverne skal stilles sig selv under læsningen:

1. Læs et kort afsnit
2. Hvad handler det læste om?
3. Er der nye ord, som du ikke kender?
4. Hvilken sammenhæng har det læste afsnit med det, du tidligere har læst?
5. Har du forstået det læste godt nok til at gå videre?




RwR er gratis og kan hentes i App Store

Ingen kommentarer:

Send en kommentar