søndag den 8. september 2013

Ideer til Screencast-O-Matic

Et af de bedste programmer, jeg er stødt på, er uden tvivl Screencast-O-Matic, som kan optage din skærm. Jeg bruger dagligt programmet til at optage videoer med korte læreroplæg eller give feedback på afleveringer. I starten skal man virkelig overvinde sig selv, for det er frygteligt at høre sig selv... Jeg er absolut ikke den medfødte kommentator, eftersom jeg taler alt for hurtigt, og når jeg så laver disse videoer, så går jeg i total slowmotion. Dog har jeg bestemt mig for at lægge alle disse overvejelser på hylden. Mine videoer er langt fra perfekte, men det forventer jeg heller ikke, at kursisternes er.

Jeg forestiller mig, at tjenesten har særlige kvaliteter i forhold til fjernundervisning. Her er nogle ideer til, hvordan man kan bruge Screencast-O-Matic i sin undervisning.


1. Man kan lav et læreroplæg, som indtales på video. I baggrunden kan man have et notatark eller et slideshow, som enten er lavet med Power Point eller Prezi. Sådan en video stemmer godt overens med tankerne bag The Flipped Classroom. Kursisterne skal se videoen hjemme, hvorefter de arbejder med det på klassen.
2. Kursisterne kan også selv lave oplæg, som indtales på video. I engelsk optog nogle af mine kursister en video, hvor de lagde lyd til et slideshow lavet i Prezi. Det kunne være et alternativ til en almindelig fremlæggelse.
3. Man kan lave en video, hvor man fremlægger en eksemplarisk tekstanalyse. I baggrunden kan man have den tekst, som man analyserer, og man kan således fremdrage eksempler fra teksten
4. En af mine dygtige kolleger foreslog, at programmet kan bruges til at lave en gennemgang af en skriftlig aflevering. Man kan såledeslave en video, hvor man gennemgår, hvad kursisterne skal gøre i denne aflevering. Så er man fri for at gentage de samme spørgsmål, jo tættere på afleveringsfristen man kommer.
5. Jeg bruger programmet til at give feedback på stile. Jeg lægger stilen i baggrunden, og så indtaler jeg min feedback, mens jeg viser eksempler i selve stilen. Det fungerer meget bedre for mig end den traditionelle feedback, hvor man skriver nogle linjer til sidst.
6. I fremmedsprog kan  man bruge programmet til at vise, hvordan man udtaler ordene. To af mine super dygtige kolleger, som underviser ordblinde i engelsk, har simpelthen lavet videoer til en bog for at gennemgå lyde og principper.
7. Man kan få kursisterne til at lave en video, hvor de gennemgår figurer eller tabeller. Jeg forestiller mig, at det kunne være en god øvelse i matematik, hvis kursisterne skal lægge lyd til Geogebra.
8. Kursisterne kan lave en alternativ gennemgang af nogle arbejdsspørgsmål på den måde at de indtaler svarene på video
9. Kursisterne kan lave en anderledes aflevering. I stedet for at lave en skriftlig anmeldelse, så kan de indtale den på video.


Jeg er så begejstret for Screencast-O-Matic, at jeg ikke har undersøgt andre lignende tjenester på markedet. Måske jeg skal afprøve andre tjenester blot for ar udvide min horisont lidt :-)



Min gennemgang af basal sætningsanalyse

Ingen kommentarer:

Send en kommentar