fredag den 27. september 2013

Prøv Socrative!

I går fik jeg som annonceret brugt Socrative, da jeg skulle samle op på emnet om argumentation. Jeg har tidligere brugt Socrative med stor succes i klasser med få kursister (ca. femten), men jeg var meget spændt på, hvordan det ville fungere i en forholdsvis stor klasse på næsten tredive kursister. Min frygt var, at de skulle vente på hinanden i løbet af quizzen.





Kursisterne havde i tirsdags lavet forskellige argumenter på vægge i Padlet, hvilket I kan se her. Jeg havde indsamlet nogle af deres argumenter, som vi brugte til quizzen i Socrative. Jeg læste et argument op, og så skulle kursisterne vurdere, om jeg appellerede til A. Pathos B. Logos C. Ethos (D og E brugte jeg bare ikke). Teknisk set fungerede det upåklageligt. Der var ikke ventetid, og jeg havde fint med overskud til at styre quizzen. Indholdet var måske lidt for komplekst til dette. For nogle var det svært at vurdere, hvilken appelform jeg brugte. På den anden side var det netop det, der var godt. Alle blev tvunget til at tage stilling, og efter hvert spørgsmål kunne vi diskutere på klassen, hvad de havde svaret. Jeg kan helt klart anbefale at bruge Socrative. Når man først har lært tjenesten at kende, så kan den give en god variation i undervisningen :-) 

Hvis ikke I kender Socrative, så har jeg tidligere skrevet dette indlæg, hvor jeg beskriver tjenesten. 



1 kommentar:

  1. hej
    Jeg vil også gerne afprøve det, hvor mine elever skal lave små qiuzer til hinanden. Men jeg kan ikke finde ud af hvordan man laver en quiz i Excel og så oploader det, således at eleverne ikke skal oprette sig. Er det noget du kan hjælpe med?
    Synes ikke jeg kan finde oplysninger om det på siden.
    mvh Britt

    SvarSlet