onsdag den 18. december 2013

De bedste tjenester lige nu

Jeg har her lavet en liste over de tjenester, som jeg bruger mest i min hverdag. Listen forandrer sig løbende, eftersom der hele tiden kommer nye tjenester til. Jeg kan også mærke, at listen afhænger af, hvilke kursister jeg har. Sidste år havde jeg et hold, som elskede at få feedback med Screencast-o-matic, ligesom de elskede at få en videogennemgang optaget med samme program. I år har de andre præferencer, hvorfor min liste ser anderledes ud:   

Blogger: ... bruger jeg hver eneste dag, da jeg altid skriver på min blog, hvad vi skal lave i timerne. Det er også her, at jeg lægger opgaver ud, således kursisterne blot kan hente dem ned. Bloggen er for mig et fantastisk redskab, da det er simpelt for kursisterne at komme til bloggen og navigere rundt

Dropbox: Jeg elsker dropbox... Det er en fantastisk tjeneste til at distribuere opgaver, således man er fri for at kopiere. Kursisterne klikker blot på et link, henter opgaverne ned og skriver. Yes, så er jeg fri for at kopiere :-)

Google Docs: Som tidligere skrevet er der utallige variationsmuligheder med Google Docs. Jeg bruger tjenesten til gruppearbejde, logbog, fælles notater, bytte spørgsmål og meget mere. Det er SÅ genialt at alle kan skrive på det samme dokument på samme tid. 

Quizdini: ... kan vel ikke betegnes som en web2-tjeneste, men jeg tager den med alligevel. Med Quizdini kan man lave spil - multible choice eller matching games - hvor kursisterne kan træne simple færdigheder. Jeg mener at færdigheder nogle gange undervurderes i vores skolesystem. Nogle ting SKAL de altså bare kunne udenad, og her er Quizdini et fantastisk redskab.

Socrative: Jeg er mere og mere begyndt at bruge Socrative til at lave quizzer i undervisningen. I starten var jeg meget bekymret for, om det var for kompliceret, men det er det slet ikke. Det fungerer godt at stille et spørgsmål ud til klassen, som alle skal svare på.

Padlet: .. har længe været en af de mest brugte tjenester for mig. Mine kursister har lavet egne vægge, de har skrevet på en fælles væg, og jeg har lavet vægge til grupper. I løbet af efteråret har tjenesten været lidt ustabil. Jeg har flere gange oplevet, at de forskellige links ikke duede, hvorfor jeg har valgt tjenesten fra i en periode. Men mon ikke, at den er klar til at starte op igen efter jul...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar