fredag den 7. marts 2014

Lege og konkurrencer

Jeg elsker at lege i undervisningen. Det kan godt være, at jeg underviser unge voksne, men stort set alle mine kursister elsker også, når vi leger eller laver konkurrencer. Det kan dog være svært at finde på passende lege/konkurrencer, men jeg har efterhånden en del, som jeg har gode erfaringer med. Her får I en liste:

Jeopardy i grupper, hvilket I kan læse om her

Konkurrence med ordklasser: Kursisterne deles i grupper, som hver får udleveret et stykke A3. Jeg har lavet nogle kategorier, hvor de i gruppen skal komme på så mange ord som muligt. Vindergruppen er selvfølgelig den, som har flest ord. Kategorierne kan være:

  • Find tillægsord der begynder med f
  • Find stedord der begynder med h
  • Find navneord der begynder med i
  • Find udsagnsord der begynder med ø

"Ordslange-konkurrence": Her skal kursisterne i grupper danne den længste ordslange af sammensatte navneord. Legen er god, da jeg har erfaring med, at mange kursister har problemer med sammensatte navneord, og de har brug for at være mere bevidst om dette. En ordslange kan se således ud:

papkasse - kassebil - bilsæde - sædemuskel - muskelsalve - salve...

Gæt en person: Kursisterne deles i grupper. De får en række kort, hvor navnet på en kendt person står skrevet på. De skal nu skiftevis trække et kort og beskrive personen, så de andre kan gætte, hvem det er. Man kan også lave en anden runde, hvor de kun må sige et enkelt ord.

O-løb som er beskrevet her

Ordkort: Jeg har en række ordkort, hvor der står skrevet et begreb. Kursisterne arrangeres i grupper, hvor de skiftevis skal trække et kort og læse ordet op. Den kursist, der først når viskelæderet på midten af bordet, må forklare ordet. Hvis kursisten kan, får han/hun et point. Vinderen er den med flest point.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar