mandag den 21. april 2014

Litteraturhistorisk quiz med Socrative

Velkommen tilbage efter påske. Jeg har haft en helt fantastisk ferie, idet min familie og jeg har været i sommerhus - uden internet. Det er meget sjældent, at jeg er fuldstændigt logget af, så det har været meget afslappende.

I morgen har jeg tænkt mig at starte min danskundervisning med en lille quiz om litteraturhistorie. Vi skal have genopfrisket nogle af de ting, som vi arbejdede med inden påske. Det er selvfølgelig tjenesten Socrative, som jeg vil benytte.

Jeg har planlagt kategorierne således:

A. Middelalderen
B. Romantikken
C. Det moderne gennembrud
D. Krig og mellemkrigstid
E. 1960'erne og 1970'erne

Og jeg har planlagt følgende spørgsmål (som selvfølgelig mixes undervejs):


  • Folkeviserne stammer fra denne periode. 
  • Folkeeventyrerne stammer fra denne periode. 
  • I denne periode rejste en omvandrende forsanger, også kaldt en trubadur, rundt og underholdt med sang og dans for folket
  • Roselil og hendes moder er fra denne periode
  • Denne periode opstod i 1800-tallet
  • I denne periode tænkte man meget idealistisk og romantisk
  • H.C. Andersen Der er et yndigt land og nationalsangen er fra denne periode (hint = nationalromantikken)
  • Dannelsestanken og således dannelsesromanen var fra denne periode
  • I denne periode var man også optaget af menneskets skyggesider; det ukendte og dæmoniske (hint = romantismen).  
  • H.C. Andersens eventyr om snemanden er fra denne periode
  • I denne periode bliver litteraturen mere realistisk 
  • Ørneflugt er fra denne periode 
  • Litteraturen begynder i denne periode at behandle temaer som fattigdom, kønsroller, homoseksualitet mm. 
  • I denne periode blev mennesket betragtet som ondt og grusomt 
  • Henrettelsen er fra denne periode 
  • I denne periode var der ungdomsoprør og kvindeoprør 
  • Vita Andersen udgav sine tekster i denne periode
  • Parcelhuskvarterer opstod i denne periode
  • I dag skal vi arbejde videre med denne periode… 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar