tirsdag den 3. juni 2014

Undervisningsforløb om nye genrer i danskfaget

Næste skoleår rumsterer nu alligevel lidt i mit hoved. Jeg har bl.a. tænkt over, at jeg skal være bedre til at integrere nyere genrer i min undervisning. Jeg er rigtig glad for mit avisforløb på f-niveau, men jeg mangler simpelthen at have et forløb, som i højere grad fokuserer på medier og de nye digitale genrer, som er opstået de seneste år. Her har jeg gjort mig nogle tanker over, hvordan sådan et forløb kan se ud:

1. Der arbejdes med artiklen Da verden blev blå i makkerpar. Spørgsmål distribueres gennem dropbox.
Mål: At genopfriske artikelgenren samt forstå sammemhængen mellem billeder og tekst.

2. Individuel læsning og arbejde med teksten Unges liv styret af facebook. Der arbejdes herefter i et fælles Google dokument, hvor de enkelte skal vurdere fordele og ulemper ved facebook.
Mål: Reflektere over fordele og ulemper ved facebook.

3. Alle kursister finder den sidste SMS-besked, de har modtaget. Analyser sprogbruget og sæningskonstruktionen i SMS'en.
Mål: Reflektere over sprogbruget i SMS'er

4. Vi læser og analyserer en SMS-novelle. I kan her se forskellige muligheder
Mål: At analysere og fortolke en SMS-novelle med fokus på genretrækkene

5. Kursisterne skriver i makkerpar en sms-novelle i tjenesten Todays Meet. Opgaven beskrives her
Mål: At kunne formulere sig i en bestemt genre og i en bestemt kommunikationssituation

6. Vi ser og arbejder med musikvideoen Skyd mig ned af LOC. Kursisterne beskriver filmtekniske virkemidler på fælles vægge i Padlet.
Mål: At analysere og fortolke en musikvideo med fokus på at se på sammenhænge mellem tekst og billeder.



7. Vi arbejder med bloggen som genre. Udgangspunktet er side 52-56 i bogen @ltid online af Marie Bloch Jespersen og Maria Vestergaard Eriksen
Mål: At genkende genretræk ved bloggen




8. Hver kursist laver deres egen blog, som de fremover skal bruge i undervisningen. De skal løbende skrive forskellige blogindlæg

9. Vi ser den norske kortfilm Sorthvit af Peder Norlund. I grupper arbejdes med filmen, og der bruges Google docs i arbejdet.
Mål: At kunne analysere og fortolke en kortfilm

10. Kusisterne skal på deres blog skrive en kort anmeldelse af filmen
Mål: At skrive en anmeldelse og være bevidst om kommunikationssituationen

11. Kursisterne skal lave en multimodal væg i Glogster. Opgaven lyder: Lav en multimodal væg i Glogster som illustrer de nye medier og jeres brug af  de nye medier. Den færdige glogster skal udstilles på bloggen.
Mål: At få overblik over den viden, som er samlet i forløbet.

2 kommentarer:

  1. Mange spændende muligheder :)
    Jeg har selv planlagt at bruge Netværker næste år, nok ikke som grundbog, men for at give mig selv et håndtag på de digitale medier:
    http://netvaerker.systime.dk/

    SvarSlet
  2. Tak for tippet! Jeg vil prøve at kigge lidt på Netværker :-)

    SvarSlet