onsdag den 29. januar 2014

Nyt eventyrforløb

Jeg har tidligere vist jer dette undervisningsforløb om eventyr. I år har jeg lavet lidt småjusteringer i forløbet, og I kan se mit "nye" forløb herunder. Jeg har tidligere beskrevet forløb på bloggen, men det har altid været inden, jeg er gået i gang med dem. Denne gang har jeg beskrevet det efter forløbets gennemførelse, og således får I det gennemførte forløb. Det overordnede mål med undervisningsforløbet er, at kursisterne bliver i stand til at analysere og fortolke eventyr.

1. Snak på klassen om, hvad eventyr er. Formålet er at arbejde med kursisternes forforståelse. Lav herefter individuel research på nettet om forskellen på kunst- og folkeeventyr. Jeg havde lavet en blendspace, som kursisterne skulle bruge. På denne blendspace er en tabel, som de skal udfylde samt nogle hjemmesider, som de kan bruge i deres research.
Mål: Kende forskel på kunst- og folkeeventyr

2. Læs eventyret Det gode sværd i makkerpar og løs følgende opgave
Mål: At kunne genkende genretræk i et folkeeventyr

3. Se videon om aktantmodellen og brug modellen på Det gode sværd
Mål: At kende til og kunne bruge aktantmodellen på et eventyr



4. Skriv en kort informerende artikel. Opgaveformuleringen lyder: Skriv en informerende artikel om eventyr til skolebladet på dit VUC. Artiklen skal indeholde en redegørelse for genretrækkene i tekst 2 (Det gode sværd). Overskrift: Find selv på.
Mål: At kunne skrive en informerende artikel og gøre rede for genretrækkene i et eventyr

5. Læs Mor Hulda i grupper. Hver gruppe får et fokuspunkt, som de skal arbejde med. Når grupperne er færdige, skal en fra hver gruppe fremlægge gruppens besvarelse for en ny gruppe bestående af kursister fra forskellige grupper (matrixarbejde). Opgaverne kan I se her. Efterfølgende skal kursisterne besvare en formular lavet i Google, så jeg kan se, om de har forstået eventyret - Formular til Mor Hulda
Mål: Kunne analysere og fortolke et folkeeventyr

6. Jeg gennemgår H.C. Andersens skrivestil på tavlen. Tidligere har jeg lavet en opgave, hvor kursisterne skulle lave en glogster om H.C. Andersen, men det gjorde jeg ikke i år.
Mål: At få kendskab til H.C. Andersens liv og forfatterskab

I kan se et eksempel på en glogster fra et andet år her:



7. Vi hører Tepotten, som findes oplæst på denne hjemmeside. Opgaverne, som kan ses her, laves individuelt.
Mål: At kunne genkende et kunsteventyr og lave en symbolsk tolkning af det 

8. Læs Den grimme ælling og lav en analyse og fortolkning med denne analysemodel (jeg havde egentlig planlagt at lave gruppearbejde med Google Docs her, men jeg var fraværende denne dag pga. kursus. Jeg vurderede at de bedre kunne arbejde selv med ovenstående opgave).
Mål: At lave en analyse og fortolkning af et kunsteventyr og perspektivere det til H.C. Andersens liv 

9. Læs Den grimme kælling og gæt på, hvad et moderne eventyr er. Hvilke genretræk har moderne eventyr? Sammenlign herefter Den grimme ælling og Den grimme kælling med sammenligningsdiagrammet her
Mål: At kende til genretræk for moderne eventyr og sammenligne to forskellige eventyr. 

10. Vi ser animationsfilmen Shrek, hvorefter kursisterne skal lave en skriftlig opgave. Opgaveformuleringen lyder således: Skriv en anmeldelse af animationsfilmen Shrek. Din anmeldelse skal indeholde en redegørelse for genretrækkene i filmen. Din anmeldelse skal bringes i lokalavisen.
Mål: At kunne skrive en anmeldelse 


søndag den 26. januar 2014

Tip til en dansklærer

De fleste dansklærere kender vel til debatten mellem Hanne Vibeke Holst og Niarn. Debatten om det danske sprog prydede de danske aviser for knap ti år siden, og i de efterfølgende år blev deres indlæg brugt i mange dansktimer rundt omkring. Tilmed er debatten blevet en fast bestanddel af mange grundbøger i dansk. I dag faldt jeg over et læserbrev i Politiken, som tog debatten op igen. Interessant indlæg synes jeg, specielt nu når jeg selv har brugt deres indlæg flere gange i forlængelse af mit lyrikforløb. Læserbrevet kan I læse her




Man kunne muligvis bruge Tricider til at diskutere deres påstande. Den ene halvdel af klasse skal argumentere for, at Hanne Vibeke Holst har ret, mens den anden halvdel af klassen skal argumentere for, at Niarn har ret. Argumenterne fremføres i Tricider, således man kan stemme på de gode argumenter.



fredag den 24. januar 2014

Arbejdsformer til at lave tekstanalyse

Jeg er i gang med at forberede et oplæg til mine kolleger om, hvordan man kan variere sin undervisning ved at benytte web2 i undervisningen. Jeg har bl.a. lavet et slide, der viser forskellige måder at arbejde med tekstanalyse på. Her får I en uddybet version:


  • Kursisterne organiseres i grupper, som får en række spørgsmål til teksten. Gruppen skal besvare spørgsmålene i Google Docs, hvor alle i gruppen kan se og redigere i det samme dokument. I kan se et eksempel fra "den virkelige verden" her. Det giver en god dimension i arbejdet, at alle i gruppen kan se det skrevne. De svage kan måske se, hvor grundigt de dygtige besvarer opgaver. Man kan I opsamlingen få de enkelte gruppers besvarelser op på smartboard. 
  • Kursisterne kan lave en analyse og fortolkning af en tekst, hvorefter de laver en præsentation på en digital væg. Her kan I se et eksempel lavet i Piccollage. De kreative kursister elsker denne øvelse, og det er fantastisk at printe sådanne vægge ud og hænge op i klassen.  
  • Klassen deles i to. Den ene halvdel arbejder med en tekst, mens den anden halvdel arbejder med en anden tekst. Jeg plejer altid at lave denne øvelse, når vi arbejder med H.C. Andersen og Natasja (de fleste kender nok teksterne). Når kursisterne er færdige, fremlægger de deres analyse og fortolkning for hinanden to og to. De skriver forskelle og ligheder på de to tekster ind i et Venn-diagram, som I kan se her.
  • Klassen organiseres i 4-6 grupper, som alle får forskellige fokuspunkter til teksten. Når grupperne har arbejdet med deres fokuspunkter, sætter man en fra alle grupperne sammen. Her fremlægger de for hinanden (matrixarbejde). Det er en rigtig god øvelse, da alle tvinges til at være aktive. De skal jo fremlægge for nogle andre! Når alle har fået fremlagt deres fokuspunkter, har alle en nogenlunde samlet analyse og fortolkning af teksten. De kan vise, at de har lyttet efter i gruppearbejdet ved at besvare en Google Formular som denne.
  • Kursisterne laver en analyse og fortolkning to og to. Hvert makkerpar får ansvaret for at fremlægge en opgave og indsætte den på en væg i Padlet. Når vi samler op, har alle makkerpar således en opgave, som de står for. Det giver en god dimension, at vi har noget på skrift (altså på væggen i Padlet), som vi kan sætte op på smartboard. I kan her se et eksempel fra en time, hvor vi arbejdede med filmtekniske virkemidler.   




Piccollage med en analyse og fortolkning af Barndommens gade

tirsdag den 21. januar 2014

Gruppearbejde med Google Docs

En stor fordel ved at arbejde med web2-tjenester er, at det skriftlige ofte bliver mere synligt. I går arbejdede vi med Google Docs for at synliggøre nogle formuleringer, hvilket faktisk fungerede ganske glimrende.



Snapshot af opgave

Som afslutning på d-niveau i dansk skal eleverne til eksamen i grammatik. I denne eksamensopgave er der en kommenteringsopgave, som er ganske svær. Kursisterne har ikke en chance for at løse denne opgave tilfredsstillende, hvis ikke de har prøvet det en del gange før. I går arbejdede vi med denne kommenteringopgave (i princippet er jeg imod at træne til en eksamen, men jeg vurderede, at det er nødvendigt). Jeg havde lavet 5 tekster, som eleverne skulle kommentere. De skulle blive enige om, hvad der skulle kommenteres, og de skulle blive enige om, hvordan kommentaren skulle formuleres. Google Docs blev valgt til gruppearbejdet, for at alle kursister i gruppen kunne se det skrevne og være med til at diskutere formuleringerne. Desuden kunne vi også få deres kommentarer op på smartboard, så det blev endnu mere tydeligt. 

I kan her se et eksempel på opgaven i Google Docs 

søndag den 19. januar 2014

Hvad er Mural.ly?

Ture fra Web2Beviset har flere gange i forummet nævnt tjenesten Mural.ly som et alternativ til Padlet eller andre tjenester, som kan bruges til at lave virtuelle tavler. Jeg har i en lang periode været meget glad for Padlet, men jeg har her i efteråret oplevet uregelmæssigheder med at komme ind på de vægge, jeg havde tænkt mig at bruge i undervisningen. Desuden er der begrænsede muligheder med layoutet i Padlet, eksempelvis kan man ikke ændre på bogstavernes farve og type. Jeg har her til morgen (ja, man er vel A menneske...) kigget på Mural.ly, som ser meget spændende ud. Faktisk virker den for mig som den tjeneste, der har flest muligheder i forhold til at lave en digital væg.

Tjenesten kan som nævnt bruges til at lave en virtuel væg, og der er et væld af muligheder i forhold til, hvad man kan indsætte på sin væg. Der er tekst, former, stickers, links og dokumenter, hvilke man kan indsætte på forskellige baggrunde. Her kan I se en oversigt over de mange muligheder, man kan vælge imellem, når blot man vil skrive en tekst:




Man kan selvfølgelig også arbejde kollaborativt i Mural.ly, men man kan også kommentere på væggen, hvilken er et stort plus. Her kan I se, at jeg har indsat en figur på en væg:


Her kan man i hjørnerne se forskellige muligheder: Man kan trække sin figur et andet sted hen på væggen, man kan rotere, man kan formindske eller forstørre figuren og man kan kommentere. Jeg har her lavet en væg i Mural.ly:


Link til væg

Jeg har ikke inviteret jer til at kunne arbejde på væggen, men I burde kunne se den.  Man kan også få et andet link, som man kan dele med dem, som skal kunne kommentere eller arbejde på væggen. 

Mural.ly findes som app. Hvis I er interesseret i at prøve Mural.ly ligger denne vejledning på YouTube, men den vises også i tjenesten første gang man logger på. 



onsdag den 15. januar 2014

Blot en reminder...

Jeg vil blot minde jer om Google Formular, som er et fantastisk redskab til at lave spørgskemaer og opgaver i. Jeg har tidligere skrevet indlæg om Google Formular, og jeg har lavet denne vejledning.
Grunden til at jeg lige vil minde her på det er, at jeg netop har fundet nedenstående formular frem. Det er helt fantastisk blot at finde noget frem fra gemmerne og genbruge :-)

Vi startede med at lave gruppearbejde i matrixgrupper. Opgaverne kan I se herJeg brugte herefter formularen til at tjekke, at de alle havde lyttet efter i grupperne.




mandag den 13. januar 2014

Blendspace med hjemmesider til at undersøge eventyr

Jeg har lavet denne Blendspace om eventyr. Intentionen var at mit hold skulle lave research på forskellen mellem kunsteventyr og folkeeventyr. Denne opgave laver jeg altid, da jeg synes, det er en god måde at lære om forskellen på de to eventyr. Min Blendspace fungerer dog bedst, hvis man printer arket ud, hvorefter man trykker på play og forstør. Så kan man let skifte mellem de forskellige hjemmesider. Jeg havde dog også lagt de enkelte links ud på min blog for en sikkerhedsskyld. Jeg fandt nemlig ud af, at denne Blendspace ikke er så smart, hvis man vil skifte mellem word og hjemmesiderne.


Dette er blot et snapshot af min blendspace. Jeg havde først embedded den på bloggen, men det så fuldstændigt tosset ud på ipad, også selvom jeg ændrede på bredden i embedkoden. I kan nu gå til min blendspace her.



fredag den 10. januar 2014

Et bedre forsøg med Blubbr

Jeg har tidligere lavet dette forsøg med tjenesten Blubbr. Det er en fed tjeneste, men jeg var ikke helt tilfreds med mit første forsøg. Jeg kan vist roligt sige, at det bar præg af at være nybegynder. Nu har jeg lavet en quiz i Blubbr, som jeg er mere tilfreds med. En af videoerne har jeg optaget med min kollega Anne, og de andre er hentet på You Tube.
Og ja, jeg har eventyr på hjernen, men det skyldes, at vi arbejder med eventyr i øjeblikket:




En kollega spurgte mig om, hvor lang tid det tager mig at lave sådan en quiz i Blubbr. Jeg kan informere om, at jeg har brugt ca. en time på at lave den og efterfølgende 20 min. på at rette den til.

tirsdag den 7. januar 2014

Grammatikquiz i Socrative

I den første dansktime efter jul startede jeg min danskundervisning med at repetere ordklasserne. Jeg brugte livetesten i Socrative; en tjeneste som jeg har skrevet et indlæg om her. Tjenesten har fungeret upåklageligt tidligere, og det gjorde den også denne gang :-) Jeg brugte true/false eller a,b,c,d,e som svarmuligheder, og på tavlen skrev jeg dette:

A = Navneord
B = Tillægsord
C = Udsagnsord
D = Forholdsord
E = Stedord

Jeg havde planlagt følgende spørgsmål, som jeg fulgte slavisk:


Det fungerede dog klart bedst med multiple choice som svarmulighed. Jeg synes, at Socrative er et glimende redskab til at få alle kursister med. De er nødt til at svare hver gang!!

lørdag den 4. januar 2014

To versioner af et undervisningsforløb

Som nogle af jer måske ved, har jeg to danskhold. Det ene hold er et FED-hold for unge kursister, som vil direkte på HF. Det er denne klasse som hovedsageligt arbejder på computer. Derudover har jeg et værkstedshold, hvor der er individuel undervisning. Jeg har 5 - 15 kursister, som er på forskellige niveauer. Jeg kører meget forskellig undervisning på de to hold. I IT-klassen arbejder vi meget traditionelt bortset fra, at vi selvfølgelig eksperimenterer med nye undervisningsformer med IT. På værkstedsholdet er der ALDRIG klasseundervisning, og det vil sige, at kursisterne skal være meget selvkørende og selv kunne gå i gang med de enkelte opgaver. Jeg har tidligere præsenteret dette undervisningsforløb, som jeg har brugt i IT-klassen. Herunder kan I se samme forløb, jeg har blot tilpasset det værkstedsholdet. Instruktionsvideoerne har jeg lavet sammen med min kollega Anne, og vi har brugt Screencast-O-Matic:

Hvis I kender andre tjenester, som kan bruges til at lave digitale bøger, må I gerne smide en kommentar i kommentarfeltet! Indtil videre er det ikke den store succes med links i Calmaéo. 

torsdag den 2. januar 2014

Refleksioner over et lærerår - et et halvt et af slagsen

Her kommer et indlæg af de mere personlige slags. Det handler og mig, og hvilke positive og negative ting første halvdel af skoleåret har bragt med sig.
  • I dette skoleår startede vi en IT-klasse op på Herning HF og VUC. Altså, vi snakker ikke en papirløs klasse eller en ipad-klasse. De har blot fået udleveret en computer, som de hovedsageligt skal bruge. Og det gør de. Til stor fornøjelse for frøken IT (ja, det er mig…)
  • I dette efterår har jeg fået mulighed for at arbejde med Web2 som aldrig før. Jeg var så heldig at få lov til at være medinstruktør på web2-beviset, hvilket var særdeles lærerrigt og spændende. Tilmed skal jeg hjælpe dem nogle timer om ugen i det nye år. Weee… Jeg har desuden været rundt omkring i Danmark for at holde workshop om web2 eller lektieinkluderende undervisning, som jeg jo arbejder med i min hverdag. Det har været spændende, men også grænseoverskridende. At holde foredrag for 100 mennesker er ikke min kop te,  men jeg har den holdning, at min frygt ikke skal stoppe mig.
  • Efteråret 2013 blev her, hvor jeg fik min debut som studievejleder. Jeg har altid haft en drøm om at coache og vejlede unge, hvilket blandt andet var derfor, at jeg tog uddannelsen til can.pæd.pæd.psyk. Nu har jeg endelig fået mulighed for at bruge den. Det er skønt, men også frustrerende, fordi jeg har fundet ud af, hvor meget jeg ikke ved!!!!
  • Dette skoleår blev året, hvor jeg fik en pigeklasse. Altså, der er da 5 drenge ud af 25, men puha…. Nogle vil måske mene, at dette skal placeres under de negative ting ved efteråret, fordi der i den grad kan gå hønsegård i den. Og det kan der. Dog må jeg konstatere, at jeg aldrig har haft så motiverede, engagerede og dygtige kursister. Det er ligefrem en fornøjelse at få skæld ud, fordi jeg "kun" har givet 7 og få at vide at: "Stine, du er ubarmhjertig, når du giver karakterer". 
-----
  • Som tidligere beskrevet har vi startet en IT-klasse op på min skole. Det har været en stor fornøjelse, men det er også gået op for mig, at det nogle gange er bedre og nemmere med papir. Når vi laver grammatikopgaver, vil størsteparten af kursisterne helst sidde med papir og blyant, medmindre det er mine spil/quizzer vi har gang i. Desuden vil de gerne have tekster på papir. De vil gerne kunne strege under og skrive notater i siden, og det fungerer bare bedst i hånden. Jeg elsker IT, men jeg må indrømme, at det her med papirløse klasser… Uha, det frygter jeg stadig.
  • I dette efterår har jeg arbejdet alt for meget. Tja, sådan er det jo, når der opstår spændende ting, men juleferien var meget tiltrængt. Et ønske for næste år er, at jeg ikke kommer til at arbejde helt så meget, men det kan jeg allerede se nu, at det ikke kan lade sig gøre. Hmm... heldigvis er det jo fordi, at jeg har gang i så mange spændende projekter.  Og dem vil jeg jo ikke undvære!
  • I løbet af efteråret har jeg måtte undvære min kære kolleger Maj og Nicolai (snøft, snøft…). Dog har jeg heldigvis mange andre fantastiske kolleger,  så jeg har klaret den. Heldigvis er Nicolai kommet tilbage fra havet her efter jul, og Maj vender tilbage til sommerferien :-)  
Tja, det var lidt refleksioner over første halvdel af skoleåret. Vi starter først på mandag, så resten af denne uge vil jeg bruge på at rette stile.

Godt nytår!