tirsdag den 27. januar 2015

Brainstorm på fem forskellige måder

Brainstorm eller mindmap? Helt ærligt, så bruger jeg disse ord i flæng. Jeg er klar over, at der på et eller andet niveau er en teoretisk forskel mellem dem, men i praksis bruger jeg dem om en aktivitet, hvor vi samler forskellige ideer eller ord om et emne. Jeg bruger denne form for aktivitet ganske meget i min undervisning, og jeg har opridset forskellige variationsmuligheder - med og uden web2.0:
  • Nogle gange er det passende, hvis kursisterne ganske hurtigt får nedskrevet deres tanker eller samlet deres viden om et emne. Her bruger jeg som regel et helt almindeligt stykke papir og en blyant. Altså papirudgaven... :-) Så kan det ikke betale sig at finde computeren frem.  
  • En god måde at få et overblik over et emne er, når kursisterne får god tid til at lave en mindmap. Så bruger jeg som regel de ganske gode web2-tjenester, som findes på markedet. Jeg har tidligere skrevet dette indlæg om de forskellige tjenester, som kan bruges til mindmapping, men her har jeg fundet en endnu grundigere beskrivelse. Mange kursister kan godt lide, at de kan krydre deres mindmap med billeder, farver, videor osv. Rent læringsteoretisk kan jeg se en fordel i, at flere forskellige modaliteter kommer i spil. Nederst kan I se eksempler på sådanne mindmaps.
  • Jeg har tidligere på året været på kursus i læring og bevægelse. Her fik vi en ganske god ide til, hvordan man kan lave brainstorm samtidig med, at man bevæger sig. Kursisterne inddeles i nogle grupper, og hver gruppe hænger et stort stykke papir op på væggen. De stiller sig nogle meter fra og skal skiftevis løbe/gå hen til papiret og nedskrive deres ide/tanke. Øvelsen er beskrevet et eller andet sted på denne hjemmeside.
  • Tjenesten Padlet er oplagt at bruge til at lave en fælles brainstorm på klassen. Kursisterne skal bare have et link og så kan de skrive så tosset de vil på væggen. Den eneste ulepme er, at det kan blive ret så ustruktureret. Jeg bruger denne aktivitet ofte, og I kan se eksempler her og her.
  • Jeg har ikke prøvet denne øvelse i undervisningen, men ofte på diverse pædagogiske kurser. Jeg forestiller mig, at den sagtens kan bruges i undervisningen også. Alle får tildelt en række stickers (jeg kan ikke lige komme på det korrekte danske ord), som man skriver sine ideer ned på. Alle stickers samles på en væg, hvorefter man kan kategorisere dem.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar